آیدین ضیایی: گروه فلسفه و کودکان بنیاد حکمت و فلسفه صدرا، در حاشیه بیستمین همایش ملاصدرا در روز بزرگداشت این فیلسوف ارزنده، نشستی را با عنوان معنویت و کودکان Spirituality for kids با ارائه ی دکتر زینب برخورداری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، برگزار کرد. 

خانم دکتر برخورداری با بیان پیشینه ی شکل گیری تشکیلاتی با همین عنوان در سال ۱۹۸۴، توسط فیلیپ برگ، به ارائه ی روش ها و دستورالعمل های موسسه در راستای آموزش معنویت به کودکان پرداختند.

ایشان به تاسیس مدرسه ای با بودجه ی دولتی توسط خانواده «برگ» اشاره کرده و فعالیت و آموزش مدرسه ی مذکور را به طور اخص ناظر بر آشنایی کودکان با فضای معنوی بر پایه ی تفریح و هیجان برشمردند. هدف از این آموزش ها ایجاد زندگی شادتر برای کودکان معرفی شده است. البته آموزش های این مدرسه بدون در نظر گرفتن پیش فرض و پیش زمینه ی اعتقادی کودکان، ارائه می شود و پارادایم آن مفاهیم جهانی معنوی است. به این صورت که کودکان را با مباحث معنوی درگیر بکند به نوعی که تبلیغی در راستای دین خاصی صورت نگیرد. شاید بتوان گفت این شکل از معنویت با اخلاق همداستان بوده و با اخلاقیات همدلی کند.

از جمله مباحث مطروحه در این مدرسه عبارتند از: افزایش خود آگاهی کودکان، تاثیر گذاری بر اهداف زندگی، اتخاذ تصمیمات خردمندانه و همچنین تاثیر این انتخاب ها، انعطاف پذیری در مقابل تهدیدات و تبدیل آن به فرصت، یادگیری و ارائه ی ابزار ها و کاربرد آن در عمل. 

دکتر برخورداری با اشاره به همراستایی چنین آموزش هایی به کودکان و والدین، بتوان به نتیجه بخش بودن اهداف آموزش معنوی خوش بین بود.

ایشان با ذکر مثالی به عنوان نمونه، از کودک می خواهند گلدانی را که  دانه ی دروغ در آن کاشته شده را، با ساختن خروجی دانه از کاغذ و رنگ، به نمایش بگذارند تا صورت ظاهری آن دروغ توسط کودک ساخته و مشاهده شود.

در انتها خانم دکتر برخورداری انتقاداتی را به روش مورد اشاره در آموزش معنویت به کودکان مطرح کردند، از جمله اینکه معنویت عرضه شده در این روش مبهم می نماید و کپی برداری صرف از آن و کاربستش در جامعه ی فعلی خودمان خالی از اشکال نخواهد بود چرا که جامعه ی ایرانی معنویت را با دین مبین اسلام توامان می داند و یکی بدون دیگری فاقد تاثیر و اثر بخشی خواهد بود و ذهن کودکان ما را مخدوش و مغشوش خواهد کرد. چون کودک با این سوال مواجه می شود که آیا با دین و معنویت جدید و فارغ از داشته ها و آموخته ها یش رو به رو ست؟!

این نشست در روز اول خرداد سال جاری در حاشیه همایش ملاصدرا در فرهنگسرای آدینه تهران منعقد گردید.