فیلم pk یکی از آخرین ساخته های سینمای هند است سینمایی که حالا عنوان پر محصول ترین سینمای دنیا را دارد و سالیانه عناوین زیادی را روانه بازار می کند.

این فیلم  ساخته شده در سال ۲۰۱۴ است که پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای هند با فروش بی سابقه‌ای در کل این صنعت می‌باشد. این فیلم در ۱۵ روز اول اکران خود تمام رکوردهای فروش را جا به جا کرد و با فروش بی سابقهٔ ۳۰۰ کروری در دو هفتهٔ اول پرفروش ترین و پر استقبال ترین فیلم تاریخ سینمای هند لقب گرفت. همچنین با رتبه #248 جز 250 فیلم برتر تاریخ سینماست این فیلم یکی از محبوب ترین کمدی بالیوودی در خارج از هند محسوب می‌شود. امتیاز این فیلم در وبگاه معتبر  ای ام دی بی  8.5از 10از 51 هزار رای دهنده می‌باشد که روز به روز تعداد آراافزایش میابد.

داستان فیلم از این قرار است که موجودی فضایی که کاملا شبیه ما انسانها است برای کارهای تحقیقاتی وارد زمین می شود اما در بدو ورود وسیله ارتباطی او با صفینه اش دزدیده می شود او برای ارتباط با سفینه و برگشت به سیاره اش به اون وسیله نیاز دارد برای همین در صدد جستجو بر میاد اما در کشور پر جمعیت هند پیدا کردن یک دزد کار غیر ممکنی است.

از هر کس که سئوال می کنه بهش می گه فقط خدا می تونه کمکت کنه برای همین او تصمیم می گیره بره دنبال خدا

موضوع و داستان فیلم بسیار چالش برانگیز است مخصوصا در جامعه هند که کشوریست هفتاد و دو ملت با مردم نژاد ها دین ها و رسوم مختلف که اکثرا نسبت به فرهنگ و قومیت خود دارای تعصب هستند

همین اما حاشیه هایی رو ایجاد کرد . این فیلم بیشتر کسانی که خود را مباشرین خداوند می‌نامند و از این طریق پول‌ها زیادی به دست می‌آورند را مورد انقاد قرار داده. این فیلم با خرافات مبارزه می‌کند و پیام آن این است که خداوند یکتا است و پرستیدن او شیوهٔ خاصی نمی‌خواهد. کاهنان بیشترین ضربه را از فیلم خوردند و نگاه مردم نسبت به آن‌ها و اعمال خرافاتیشان تغئیراتی کرد. کاهنان و حامیانشان گروهی تشکیل دادند و در اعتراض به فیلم تظاهرات کردند و قسمت‌های از هند آشوب به پا کردند و خیلی از سینماها را تخریب کردند. اما اکثریت مردم هند موافق فیلم بودند و با استقبالی با شکوه و بی بدیل این فیلم رو به پرفروش ترین فیلم تاریخ تبدیل کردند. همچنین فیلم مورد استقبال سیاسیون قرار گرفت و یکی از وزرای هند دستور داد که از این فیلم مالیات گرفته نشود. فیلم هم در جامعهٔ اصلی هند و هم در جامعهٔ مجازی از حمایت بسیار بالای مردم عادی و افراد مشهور برخوردار بود.

کارگردان فیلم راجکومار هیرانی است کارگردان ساختار شکن بالیوود است اما آبیجات جاشی، نیز در نگارش فیلمنامه به او کمک کرده است تا بر بار کمیک کار افزوده شود. در خلال این سکانس های کمیک، «P.K» خیلی زود متوجه می شود باید لباسی برای پوشیدن پیدا کند. پس دست به سرقت لباس می زند. چگونگی یادگیری زبان آن هم با لهجه ای که معلوم نمی شود او از کجا یاد می گیرد، از دیگر فرصت هایی است که فیلم برای ایجاد فضای کمیک از آن استفاده می کند. یکی دیگر از چهره های آشنای فیلم که باعث خنده می شود مهاتما گاندی است.


«P.K» شامل جمع قابل توجهی از بازیگران طراز اول هند است که از میان آنها می توان به آتوشکا شارما که نقش یک خبرنگار تلویزیونی را دارد که می خواهد به «P.K» کمک کند تا به خانه اش بر گردد، سوشانت سینگ راچپوت که نقش یک جوان مسلمان را دارد، ساراب شوکلا در قالب یک هندوی ثروتمند و از همه مهم تر سانجای دات اشاره کرد. همان طور که اشاره شد، امیر خان نیز در قالب «P.K» نقش اصلی فیلم را دارد.


راجکومار حیرانی در بین کارگردانان متوسط هند، از جایگاهی ویژه برخوردار است. او سابقه فیلم هایی مثل مانا بهای و «Lage Raho Munnabhai» را دارد که به فسادهای دولتی می پردازد. فیلم «سه کله پوک» او نیز درباره رقابت های دانشگاهی در هند است. اما در این بین «P.K» به نظر فیلمی قابل ارزش تر می رسد.

این فیلم تنوع مضحکی که در مذاهب موجود در هند قرار دارد و همچنین مدیران دقل باز آنها را با طنز نیشدار خود به باد انتقاد می‌گیرد، برای مثال به جایی از فیلم توجه کنید که در آن شخصیت اول زن فیلم دارد از گذشته‌اش می‌گوید و اینکه چگونه پدر خانواده یکی از مدیران این مذاهب را الگوی مسلط زندگی‌اش قرار داده، ما می‌بینیم در تمام خانه و وسایل‌اش عکس او قرار دارد، این تصاویرِ خاطره‌ای سیاه و سفید‌اند و تنها عنصر رنگی در آنها عکس مدیر مذهبی است. فیلم تا نیمه‌های اولش فوق العاده پیش می‌رود، یعنی جاهایی که پی کی متوجه می‌شود فردی به نام خدا می‌تواند مشکل او را که گم شدن ریموت کنترلش برای بازگشت به سیاره‌اش است را حل کند، او در بین مذاهب بیشمار دنبال خدا می‌گردد ولی سردرگم میشود و ناتوان در یافتن خدا. این سادگی و بی آلایش بودن پی کی است که باعث می‌شود دنبال حقیقت بگردد، او همچون کاسپر هاوزر در “معمای کاسپر هاوزر” همچون کودکی است که تازه به دنیا آمده و همین دیدِ ساده‌ی اوست که باعث می‌شود تزویر موجود در جامعه‌ی امروز را نمایان کند و سوال‌ها و جواب‌هایی که ارائه می‌کند با اینکه ساده‌ترین و منطقی‌ترین‌ها هستند، اما حقیقت متروک شده را برملا می‌کنند. پی کی را همچنین از نظر جستجو برای خدا می‌توان با آنتونیوس بلاک در”مهر هفتم” مقایسه کرد. متاسفانه این روند فوق‌العاده تا همیجا ادامه دارد، با درگیر شدن پی کی با تاپسونی در رسانه‌ها، فیلم به بیراهه‌ی سانتی‌مانتالیزمِ منفورِ موجود در سینمای بدنه اصلی هند می‌کشاند، جالب اینجاست که روابط عاشقانه در فیلم کاملا قابل قبول شکل داده شده اند، متاسفانه فیلم دارد از جایی ضربه می‌خورد که نباید بخورد. اینجاست که دیگر فیلم از ساختار زیبا و خلاقش می‌افتد.

در مجموع فیلم PK فیلم فوق العاده ای هست که دیدن اون رو به تمام دوستداران سینما توصیه می کنیم

کارگردان : راجکومار هیرانیPK Theatrical Poster.jpg

تهیه کننده : ویدو وینود چوپرا

نویسنده : راجکومار هیرانی
آبیجات جوشی

بازیگران:

عامر خان
انوشکا شرما
بومان ایرانی
سانجی دات



تهیه و تنظیم:آیدین ضیایی