انجمن علمی ادیان و عرفان دانشگاه محقق اردبیلی

پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی ادیان و عرفان دانشگاه محقق اردبیلی

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

آواتاره های ویشنو

از مسائل مهم در میان آموزه های هندوئیسم بحث در مورد انواع تجلیات خداوند است. در تعالیم هندوئیسم بحث از آواتار (ava-tara) به معنای ظهور و تجلی خدا از دو منظر قابل بررسی است: 


الف- این ماجرا اشاره ای به وجود خدایان متعدد در هندوئیسم دارد. احساسات آغشته به باورهای مذهبی مردم هندوستان قدیم باعث شد تا اراده های گوناگون الهی، تجسم خدایان متعدد را در ذهن ایشان بپروراند. خدایانی با وظایف و تکالیف متفاوت همچون خدا آسمان، خدا هوا، خدای نگهدارنده جهان، خدای زمین و ... نمونه ای از این باور است. 
ویشنو (visnu) یکی از خدایان بزرگ است که از ابتدا موردعنایت معتقدین به هندویئسم نبود اما به تدریج صاحب عظمت و احترام زیادی شد. ویشنو مقیاس جهان پیما است. زیرا معروف است که وی در سه قدم جهان را می پیماید. سه گام او آسمان و هوا و زمین است. رزاق و نگهدارنده خدایان و مردم است. 1
 
ب- وجود آواتارها بر روی کره خاکی تاثیر معنوی زیادی بر جامعه دینی می گذارد. وجود یک انسان به عنوان تجلی خداوند، و کسی که برای راهنمائی نوع بشر و از بین بردن رنج ها، مشکلات جامعه و بخشش خوبی ها به مردم نازل شده، می تواند تاثیرات اجتماعی زیادی به وجود آورد و انسان های زیادی را به سوی معنویت راهنمائی کند. 2


 

برای دریافت فایل کنفرانس آواتاره های ویشنو

به نوشته و تهیه: مریم محمدی

و با راهنمایی استاد بهمن زاهدی

 

به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

 

http://s7.picofile.com/file/8252179734/AVATARA_VISHNO.pptx.html

 

----------------------------------------------------------------

1-شاهزاده محمد دارا شکوه، اوپانیشاد، به سعی تارا چند و جلال نائین 1340 چاپ تابان ص 629

2-دارام ویرسینگ، آشنایی با هنوئیسم، ترجمه سید مرتضی موسوی ملایری، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1381 ص 118

شرح تصویر:

از راست: برهما، ویشنو، شیوا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادیان و عرفان

کارگاه مقایسه تطبیقی داستان لوط نبی از منظر قرآن و کتاب مقدس

آیدین ضیایی: کارگاه بررسی تطبیقی انبیا بنی اسرائیل از منظر قرآن و کتاب مقدس با ارائه ی استاد زاهدی عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی و در محل آمفی تاتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق برگزار شد.

این نشست که با حضور جمعی از دانشجویان ادیان و عرفان و سایر گروه ها همراه بود، اختصاصا به داستان حضرت لوط در دو کتاب قرآن و تورات پرداخته شد. استاد زاهدی با اشاره ی اجمالی به وجود تفاوت هایی در دو کتاب مذکور از روایتهای مشترک، مشخصا این تفاوت ها را در داستان حضرت لوط مورد واکاوی قرار دادند.ایشان با بیان مشترکان و وجوه افتراق در این دو کتاب از روایت حضرت لوط، بحث خود را پیش برده و با ذکر نکات مورد توجه در بیان قرآن و کتاب مقدس، قسمت های مورد وفاق و افتراق و حتی اختلاف را برشمردند.

در اثنای این مراسم حاضران به طرح مساله و پرسش پرداختند که گاه به تقلیل دادن و اشاره به تحریف شدن کتاب مقدس همراه بود.

این مراسم در ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار شد.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادیان و عرفان

گزارش کارگاه زن در ادیان الهی

کارگاه تخصصی زن از منظر ادیان الهی بارویکرد تحلیلی و با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید گروه ادیان و عرفان و نیز جمعی از دانشجویان سایر رشته ها و دانشگاه ها، در دانشگاه محقق اردبیلی در محل آمفی تاتر دانشکده علوم انسانی برگزار شد.

این کارگاه که با هدف آشنایی با  دیدگاه ادیان الهی درباره زن طراحی شده بود؛ با ارائه خانم دکتر مریم سلطانی کوهانستانی استادیار فلسفه دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید.

در این جلسه خانم دکتر سلطانی ابتدا با بحث از تقسیم ادیان به الهی و زمینی و تفاوت آنها، خاطر نشان کردند، اگر ادیان الهی مورد تحریف واقع شوند، آنها نیز تفاوتی با ادیان زمینی نخواهند داشت و چون ادیان الهی به جز دین اسلام همگی تحریف شده اند، بحث محوری ما در حوزه دین اسلام است. معهذا  نظر به منبع واحد تمامی ادیان الهی و نظر به حفظ کرامت انسانی در تمامی آنها، زن در تمامی ادیان توحیدی قبل از تحریف، دارای جایگاه رفیعی است و به طور کلی در فرهنگ توحیدی از زن به عظمت یاد شده است. 

خانم دکتر در ادامه افزودند: متاسفانه نگاه تحریف شده به زن، از او تصویری مبنی بر شان نازل زن نسبت به مرد در جهان ارائه میدهد که البته ین تصویر به کل جهان بشریت سرایت یافته است. در مقابل چنین تصویری از زن، عده ای برای حفظ حقوق او و به منظور بازگرداندن شان وی، از تساوی حقوق زن با مرد سخن گفتند و بدین سان، نه تنها حق او را احقاق نکردند بلکه حقوق پیشین او را نیز به خائنانه ترین و بدترین روش، از وی سلب نمودند.
ایشان بعد از ذکر این مبانی، برای ورود به بحث اصلی، یعنی زن از دیدگاه قرآن، به عنوان تنها کتاب آسمانی تحریف نشده و در نتیجه به عنوان تنها منبع متقن در ادیان الهی در بحث از زن، دانشجویان و حضار را با استفاده از روش دیالکتیک سقراطی/ افلاطونی وارد بحث کرده و از آنها خواستند برای ورود به بحث، به سوالات ایشان جواب دهند. 

ایشان در ابتدا پرسیدند: آیا قبول دارید که خداوند متعال در آیه مباهله حضرت علی علیه السلام را جان پیامبر میدانند، آیا نزدیک ترین فرد در گفتار، کردار و به طور کلی در سیره، به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت علی علیه السلام نبودند، آیا پیامبر نفرمودند بهترین شما آن است که برای خانواده خود بهترین باشد و من از همه شما به خانواده بهترم، آیا پیامبر نفرمودند سه چیز دنیا را دوست دارم که یکی از آنها زن بود، آیا حدیث ثقلین را قبول دارید... و سوالاتی به همین منوال و سپس وارد یکی از بزرگترین چالشهای حاضر در جامعه معاصر مبنی بر کم عقلی زن و شر بودن او و صفاتی از این قبیل با استناد به خطبه هشتاد نهج البلاغه شدند و در ادامه با ذکر نگاه قرآن به زن مبنی بر
 برابری زن و مرد در آفرینش و اصل انسانیت و اختلاف آن دو در خصوصیات روانی و جسمانی و برشمردن این اختلاف به عنوان یکی از بزرگترین نعمتهای الهی به بشر با استناد به آیات قرآن،
 برابری زن و مرد در پیمودن طریق کمال حقیقی یعنی تقرب به خداوند و ذکر نمونه هایی از زنان واصل به این کمال با استناد به آیات قرآن و قول عرفای شامخی همچون ابن عربی،
برابری زن و مرد در برخورداری از حیات طیبه و سیره قولی و عملی حضرت علی علیه السلام،
رابطه تنگاتنگ قرآن با نهج البلاغه و توجه به شان صدور کلام حضرت علی علیه السلام، افزودند برای فهم بیان حضرت در نکوهش زنان، باید بدانیم خطبه مذکور به چه دلیلی نوشته شد و حضرت چه خطری را برای جامعه مسلمانان میدیدند. این خطبه بعد از اشغال بصره توسط عمر و عاص و شهادت دردناک و وقیحانه محمدبن ابی بکر، نوشته شد که حضرت از عوامل وقوع چنین فتنه ای صحبت میکنند تا اینکه به جنگ جمل میرسند و از زمینه هایی که باید در جامعه از بین برود تا این فتنه به وجود نیاید، سخن میگویند و همانطور که علامه محمد تقی جعفری در تفسیر این خطبه میفرمایند، حضرت در خطبه مذکور به مختصات روبنایی صنف زن اشاره فرموده اند در واقع حضرت برای اخطار به زن می فرمایند اگر زن جایگاه واقعی خود را از دست داد و جایگاه ابزاری برای فتنه جویان و مغرضان پیدا کرد، جامعه دچار آسیب هایی می گردد که چه بسا هرگز قابل جبران نباشد. لذا شدت و ضعف قوه ی عقلانی هم در مورد زن و هم در مورد مرد امری است که به واسطه ی افعال انسان ایجاد می شود و نه به سبب جنسیت او؛
ایشان در ادامه با ذکر نمونه هایی از رفتار حضرت امیر با زنان، بحث را ادامه داده و افزودند در سیره عملی حضرت علی (ع) به مواردی بر می خوریم که ایشان با وجود برخوداری از مقام عصمت و انسان کامل، برای تایید سخن خویش به سخنان حضرت فاطمه زهرا (س) استناد می کنند و ایشان را مایه فخر خود می دانند و هرگز از فعالیت های اجتماعی حضرت زهرا ممانعت به عمل نمی آورند و همواره نسبت به ایشان همدلی و دلسوزی داشتند.و بعد از ضربت خوردن و در حال چشم فرو بستن از دنیا فرزندان را توصیه های ارزشمندی نمودند که یکی از آنها سفارش درباره زنان بود و فرمودند خدا را خدا را درباره زنان آخرین سخنی که پیامبر شما بر زبان راند این بود که فرمود سفارش زنان را به شما میکنم.
ایشان سپس از دانشجویان خواستند که خود قضاوت کرده بگویند آیا عواملی همچون افتخار کردن، استناد کردن به سخنان یک زن، احترام گذاشتن به او، همدلی و هم احساسی با او، همکاری و عدم تحمیل بار زندگی، ابراز عشق و محبت، عدم ممانعت از فعالیت های سیاسی و اجتماعی و مواردی از این قبیل نشانه ی ارزش و جایگاه والای زن در منظر مولا نیست؟
بر این اساس آنچه که در نهح البلاغه از زن ترسیم شده است باید اولا با توجه به شان صدور خطبه و ثانیا همانطور که مفسران بزرگی چون علامه جعفری می فرمایند ، طرح روبنایی و یک بعدی از چهره کامل زن به عنوان یک انسان در نظر گرفته شود و همانطور که ذکر لا اله، کفر و ذکر لا اله الا الله، توحید است، برای فهم شخصیت زن در نگاه حضرت امیر باید هم به قرآن و هم به سیره ی حضرت رجوع کرد با توجه به سوالاتی که ابتدائا مطرح گردید .
خانم دکتر سلطانی در پایان از مباحث مطروحه چنین نتیجه گرفتند موضوع کارگاه، زن در ادیان الهی بود و نظر به اینکه ادیان الهی بجز اسلام در معرض تحریف واقع شده اند و از این نظر تفاوتی بین آنها با ادیان زمینی نیست و با توجه به اینکه یکی از مهم ترین چالش های زمان حاضر ناقص العقل بودن زن با توجه به خطبه هشتاد نهج البلاغه ذهن بسیاری از دانشجویان را به خود مشغول کرده و ایجاد شبهه کرده است، وظیفه خود دانستیم نشان دهیم اسلام زن را از نگاه افراطی فمنیستی معاصر از یک طرف و نگره های ما دون بشری دوران جاهلیت نجات داد و حد وسطی برگزید که می توان آن را به حق منطقی ترین نگاه به زن دانست. در حقیقت نگاه منطقی به زن همان نگاه موجود در فرهنگ قرآنی و روایی است که از یک سو واحد بودن زن و مرد در اصل خلقت و انسانیت و از سوی دیگر تفاوت آن دو در خصوصیات روحی و جسمانی و ذکر این تفاوت به عنوان یکی از بزرگترین نعمات الهی را برمیشمارد و به این صورت به دور از هرگونه تعصب و دخالت اندیشه های فردی و مردگرایانه هم از ابزاری شدن زن به هر صورتی چه جاهلیت اولی و چه جاهلیت مدرن ممانعت به عمل آورده و هم جایگاه و شان والای او را در خلقت پاس می دارد. همانطور که ابن عربی از زن به عنوان مظهر صفات خالقیت و تجلی محبت الهی یاد میکند لذا این ظلمی آشکار است که در فرهنگ دینی، استقلال و قدرت فکری، علمی و توانایی های ذاتی زن نادیده انگاشته شود و این رفتار ناشایست، ناجوانمردانه به دین و ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین منسوب گردد.


لازم بذکر است کارگاه مذکور به رغم عنوانش که بررسی زن در ادیان الهی معرفی شده بود، خود را محدود به ارائه ی اطلاعات دائرة المعارفی از نگاه ادیان مختلف به زن نکرده و با طرح مساله ای چالشی که محل نزاع برای جمعی از دیدگاه های مختلف و متنابه شده بود، نقطه ی عزیمت خود را رفع شبهه و مساله ی مطروحه قرار داد تا کارگاه از روال عادت واره شده ای که مرسوم و معمول چنین جلساتی است خارج شده و روندی پویا و دینامیک پیدا کند و همین امر باعث شد که موضوعات مورد مباحثه و گاها مورد مجادله، مسیر تعقل و اندیشه را پیموده و عامل انگیزشی برای افراد در جهت تامل و خردورزی داشته باشد.
در انتهای جلسه خانم دکتر سلطانی به سوالات حضار پاسخ گفتند.
گفتنی است این کارگاه در تاریخ چهاردهم اردیبهشت نود و پنج و در ساعت ۱۱:۳۰ الی ۱۳:۳۰ برگزار گردید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادیان و عرفان

کارگاه تخصصی زن در ادیان الهی

کارگاه تخصصی یک روزه  زن در ادیان الهی با حضور خانم دکتر مریم سلطانی کوهانستانی در دانشگاه محقق اردبیلی 


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ادیان و عرفان

گزارش مختصری از کارگاه عرفان های نو ظهور

کارگاه تخصصی عرفان های نو ظهور در کارگاه آموزشی هنر دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق برگزار شد، در این مراسم که جمعی از دانشجویان ادیان و عرفان حضور داشتند، آقای دکتر غفاری با حاضران به گفت‌وگو پرداختند.

آقای دکتر غفاری با بیان تاریخچه ای از گرایشات به دین از رنسانس به بعد که مبتنی بر جهان بینی تجربی و عقلگرایی مفرط بود،به کم رمق شدن دین در این مقطع اشاره کرد. اما روی آوردن دوباره ی بشر به معنویت، این اندیشه که صرف توجه به عقل گرایی نمی تواند به تنهایی راهی برای نیل به سعادت باشد را عامل انگیزشی و ارجاع به معنویت دانستند.

ایشان با اشاره به فرموده حضرت امام رحمه الله که:« من صدای شکستن استخوان های کمونیسم را میشنوم» تصریح کردند که جریان ها و نظام های ضد دینی به تدریج در حال فرو ریختن و اضمحلال هستند.

درادامه، آقای دکتر غفاری کم توجهی نسبت به عرفان اسلامی را عامل اصلی گرایشات جدید به باور ها و عرفان های به اصطلاح نو ظهور دانستند. به تعبیر مقام معظم رهبری: «در این آشفته بازار،هر کالای بدلی را می توان عرضه کرد و تشخیص اصل از بدل،مشکل شده». در این راستا ایشان از مهجوریت واژگانی چون، عرفان، عدالت، حقوق بشر سخن به میان آوردند و التقاط این مضامین را در راستای مصادره به مطلوب کردنشان امری مرسوم و معمول دانستند.

آقای دکتر غفاری پاره ای از ویژگی های عرفان های نو ظهور مانند اعتقاد به تناسخ، عزلت نشینی،تبلیغ پلورالیسم، ترویج بی بندو باری جنسی و در کل شریعت گریز بودن و آسان گیری در امور شریعت را برشمردند.

در انتهای این نشست، آقای دکتر غفاری به سئوالات حاضران پاسخ گفتند.

گفتنی است این کارگاه روز سه شنبه هفتم اردیبهشت ماه برگزار شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادیان و عرفان

کارگاه تخصصی عرفان های نو ظهور

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادیان و عرفان

چرا ایمان در حال زوال است؟


 

 

بررسی کتاب "جهل مقدس" اثر اولیویه روآ

یک قرن است جامعه‌شناسان از خود می‌پرسند آیا دین در عرصۀ زندگی عمومی دوام خواهد آورد؟ بر خلافِ نسل گذشته، متفکران معاصر غالباً از احیای دوبارۀ دین در جامعه سخن گفته‌اند. اولویه روآ، اسلام‌شناس مشهور فرانسوی، چندان موافق نیست. او معتقد است بنیادگرایی، با ادیان سنتی تفاوت‌های فراوانی دارد.


به عقیده اولویه روآ، اسلام‌شناس مشهور فرانسوی، اگر دین در جهان مدرن در حال زوال است، فرهنگ هم با همین روند مواجه است. از یک‌طرف با چندفرهنگ‌گرایی روبه‌روئیم: بزرگداشتِ تنوع، تا حدی که همۀ فرهنگ‌ها، با نگاه و احساسی یکنواخت، منحل و بی‌مصرف می‌شوند. از این مهمتر، جهانی‌سازی را داریم که ایمانِ واقعیِ جهان امروز است، و همه سنت‌های محلی را زیر یوغ قواعد بازار کشیده است. زیر نفوذ این دو، چه‌بسا دین تمام پیوستگی‌هایش را با فرهنگی که محمل آن بوده است از دست بدهد. جاکارتا، پایتخت پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان، هشت‌هزار کیلومتر دورتر از شهر مقدسِ مکه است، و در عین حال، خود مکه هم بیشترِ ویژگی‌های فرهنگ عربی خود را از دست داده است.

 

شرح تصویر:

مراسم مدیتیشن بوداییان در حضور دانش‌آموزان آمریکایی، راسل برند، دیوید لینچ و بری زیتو در صف اول مراسم.

 

بازنشر از سایت

www.tarjomaan.com

 

فایل صوتی را از آدرس زیر دریافت کنید

http://www.namlik.me/article/%DA%86%D8%B1%D8%A7%20%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%AD%D8%A7%D9%84%20%D8%B2%D9%88%D8%A7%D9%84%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادیان و عرفان

سخنان چارلی چاپلین در دیکتاتور بزرگ 1

 

متاسفم اما من نمیخوام یک امپراطور باشم این کار من نیست . من نمیخوام بر کسی حکومت کنم .من دوست دارم به همه کمک کنم ، یهود ، غیر یهود ، سیاه و سفید .

ما همه میخواهیم به انسان ها کمک کنیم این یعنی انسانیت . ما میخواهیم با خوشی در کنار همدیگر زندگی کنیم نه با بد اخلاقی . ما انسان ها خواهان تنفر و انزجار و تحقیر  یکدیگر نیسیم و در این دنیا برای همه جاه هست و زمین آنقدر غنی هست که قابلیت فراهم اوردن برای تمامی انسانها را دارد .

مسیر زندگی میتواند آزاد و زیبا باشد ولی ما راه را گم کرده ام . حرص و آز روح انسان را مسموم کرده و به وسیله ایجاد تنفر تمام جهان را پر از موانع کرده است و مارا بسوی بد بختی و خون ریزی سوق داده است. ما (انسان امروزی ) سریع رشد و پیشرفت میکنم اما خودمان را حبس کرده ایم و دانش ما ، مارا بد بین و هوش و ذکاوت ما ، مارا به موجودی سنگ دل ، بی مهر ، بی عاطفه نموده است .

 ما بیش از حد فکر میکنیم و خیلی کم از احساساتمان استفاده مینماییم و بیشتر از ماشین الات ما به انسانیت و بیش از زیرکی به نجابت و محبت نیاز داریم و بدون انها زندگی وحشیانه خواهد بود و همه چیز از بین خواهد رفت .

ارتباطات (اختراعات) ما را به هم نزدیک تر کرده و فریاد کمک برای خوبی در انسان ها سر میدهد . فریاد برای برادری جهانی و برای اتحاد همه ما . تنفر انسان ها میگذرد و دیکتاتور ها از صحنه روزگار محو میشوند و قدرتی که انها از مردم گرفته اند به مردم باز خواهد گشت و هرگز با مردن انسان ، آزادی نمیمیرد ..................................

شما عشق انسان در قلبتان دارید و تنفر نداشته باشید و سربازان برای بندگی نجنگید بلکه برای ازادی بجنگید . در انجیل لوقا نوشته شده : ملکوت خداوند در درون انساناست نه در یک انسان و نه در گروهی از انها بلکه درون تمام انسان ها ، درون تو . شما مردم قدرت دارید شاید بیافرینید و این زندگی را آزاد و زیبا کنید و متوانید این زندگی را به ماجراجویی شگفت انگیز تبدیل کنید . در نام دموکراسی بیاید از این قدرت استفاده کنیم بیایم همه متحد باشیم و بیاید بجنگی برای دنیای جدید و دنیا پاک ، دنیایی که به انسان ها فرصت کار و به جوانان آینده و به سالمندان امنیت میدهد و با این وعده ها دیکتاتور ها بر سر قدرت امدند اما انها دروغ مگویند و به وعده هایشان عمل نمیکنند . دیکتاتور ها خودشان را ازاد کردند و مردم را به اسارت کشیدند . اکنون بیایید بجنگیم تا ان وعده ها را به نتیجه برسانیم . بیایید بجنگیم تا دنیا را ازاد کنیم و مرز ها را کنار بزنیم و حرص،طمع ، تنفر و تعصب را دور بریزیم و برای دنیایی از دلایل بجنگیم . دنیایی که در ان دانش و پیشرفت باعث سعادت انسان ها میشود و سربازان به نام دموکراسی بیاید با هم متحد باشیم .

 

1- دیکتاتور بزرگ (به انگلیسی The great dictator فیلم کمدی و ئرام به نویسندگی، تهیه کنندگی، کارگردانی و بازیگری چارلی چاپلین محصول سال 1940 میلادی است.

برگردان به متن:روح الله قالبی حاجی وند


 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادیان و عرفان